Logotyp Finsam Söderåsen

Projekt Casemanagement 2.0

Unga vuxna med aktivitetsersättning
2018-05-25

Bakgrund

I Sverige har antalet unga vuxna med aktivitetsersättning (19-29 år) ökat de senaste åren, med stora konsekvenser både för individen och samhället i stort. År 2016 uppbar över 38 000 personer aktivitetsersättning varav över 30 000 på grund av nedsatt arbetsförmåga. Antalet personer med aktivitetsersättning på grund av nedsatt arbetsförmåga som lämnar försäkringen är relativt lågt och ersättningsperioderna är ofta långa. Försörjning genom aktivitetsersättning medför en avsevärd risk att hamna utanfÖr arbetsmarknaden med de konsekvenser som detta innebär. Yngre personer får ofta låg aktivitetsersättning eftersom de sällan har hunnit upparbeta en arbetsinkomst.

Enligt målgruppsanalysen som är gjord inom Söderåsens samordningsförbund (hösten 2017) för Bjuvs- och Åstorps kommun i Jämförelse med Riket, Skåne och Helsingborgs kommun är antalet unga vuxna (19-29 år) med aktivitetsersättning per 1000 invånare (hela befolkningen) betydligt fler i såväl Bjuvs- som Åstorps kommun, jämfört med riket, Skåne och Helsingborgs kommun.

I "Effektutvärderingen av insatser tör unga med aktivitetsersättning" görs en bedömning av vilken av insatserna Förstärkta samarbetet (FS), Supported Employment (SE) eller Case Management (CM) som är effektivast för att få unga med aktivitetsersättning ut i arbete. Studien visar att Supported Employment är den effektivaste insatsen. Studien visar också att arbetslivsinriktad rehabilitering riktad mot unga med aktivitetsersättning ger resultat.

Tanken med detta projektförslag är att Istället för som i effektutvärderingen, jämföra vilken metod som är effektivast, ska här minst två av de olika insatserna samverka tör att kunna ge stöd till unga vuxna med aktivitetsersättning för att få eller behålla ett arbete. Med detta arbetssätt där Arbetsförmedlingen,

Försäkringskassan och kommunen samverkar skulle man kunna hjälpa fler unga vuxna med aktivitetsersättning för att eller behålla ett arbete.

Projektidé

Att unga vuxna med aktivitetsersättning som bedöms kunna tillgodogöra sig arbetslivsinriktad rehabilitering utvecklar eller återfår arbetsförmågan och återgår i arbete alternativt får ett arbete eller påbörjar studier. Uppföljningen av de olika insatserna ska kunna ske under en längre tid eftersom det är viktigt med ett långvarigt stöd till individerna för att de ska kunna få och behålla ett arbete eller påbörja och upprätthålla studier.

Syfte och målsättning

Syfte med projektet är att skapa en arbetsmodell som genom samverkan mellan handläggare inom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och en case manager inom kommunen, erbjuder ett mer omfattande stöd till de personer med aktivitetsersättning som är i behov av detta tör att få eller behålla ett arbete alternativt påbörja studier.

Målsättningen är att kunna stödja fler personer med aktivitetsersättning som är aktuella hos Arbetsförmedlingen till arbete eller studier.

Målgrupp

  • Unga vuxna med aktivitetsersättning (19 - 29 år) bosatta i Åstorps- eller Bjuvs kommun. En förutsättning är att man är inskriven på arbetsförmedlingen och bedöms kunna tillgodogöra sig arbetslivsinriktad rehabilitering samt vill ha ett extra stöd tör att fä eller behålla ett arbete alternativt påbörja studier.

Definitioner

  • Förstärkta samarbetet
    Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan samverkar inom det förstärkta samarbetet (FS). Målgruppen tör det törstärkta samarbetet är de som har en nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning (vilket inkluderar unga vuxna med aktivitetsersättning på grund av nedsatt arbetsförmåga) och som är i behov av rehabilitering för att få eller återfå sin arbetsförmåga.
    Det förstärkta samarbetet består av två delar, en gemensam kartläggning och aktiva insatser. I den gemensamma kartläggningen medverkar deltagaren, personlig handläggare (Fk) och arbetsförmedlaren (Af). I vissa fall kan även professioner från exempelvis kommunen och vårdgivare medverka i planeringen av insatserna.
  • Särskilt introduktions- och uppföljningsstöd (SIUS)
    Arbetsförmedlingen tillämpar sedan 1993 Supported Employment (SE) i ett arbetsmarknadspolitiskt program, Särskilt introduktions- och uppföljningsstöd (SIUS). Arbetet utförs av en arbetsförmedlare som har utbildning i metoden SE samt god kunskap om den lokala arbetsmarknaden. Tillgången till SIUS-konsulenter ges efter en inledande utrednings- och förberedelsetid, samt om det bedöms finnas behov även konsultation av specialist. Ackvirering av anpassat arbete samt individuellt stöd i utförandet på arbetsplatsen är kärnan i SE-metodiken. SIUSkonsulenten ger stöd till både deltagaren och arbetsgivaren. I praktiken kan det innebära att SIUS-konsulenten arbetar sida vid sida med deltagaren under en tid. I SIUS-konsulentens uppdrag ingår även att ge uppföljningsstöd under pågående anställning i syfte att säkra en hållbarhet i den aktuella anställningen och ett för deltagaren långsiktigt deltagande i arbetslivet.
  • Case Management
    Case Management (CM) utvecklades i Amerika under 1970-talet och 1980-talet.
    Projektets definition av CM ligger nära Socialstyrelsens personliga ombud och bör utföras av en person anställd vid kommunen. Detta innebär att insatsen CM medför en trepartssamverkan mellan Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och kommunen. I projektet kommer case managerns roll specificeras mot inriktningen att verka tör att individen tär de behov och förutsättningar uppfyllda som på sikt bidrar till förbättrade möjligheter att få och behålla en anställning.
    I arbetet med att skapa bättre förutsättningar fungerar case managern som en samordnad länk för deltagaren i kontakter med berörda myndigheter (vårdgivare, kommunen, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan och så vidare).
    Exempel på områden där case managern kan hjälpa deltagaren att fä stöd är inom hälsa, bostöd, vård, behandling, hjälpmedel och fritid. Tillsammans gör deltagaren och case managern en planering tör hur deltagaren ska närma sig sina mål och för hur stödet från case managern ska se ut. Målet i projektet är alltid arbete, ofta genom att deltagaren initialt får hjälp att undanröja hinder för att kunna arbeta. Inom insatsen CM finns en uttalad ambition att samarbeta med andra professioner kring individens förutsättningar.

En stor skillnad mellan förstärkta samarbetet (FS), supported employment (SE) och case management (CM) är att inom såväl (FS) som (SE) är huvudinriktningen alltid arbetsrehabilitering och utifrån case management (CM) är det deltagarens hela livssituation.

Insatser i projektet

Insatserna ska vara individuellt anpassade och vara arbetslivsinriktade. Insatserna medför en trepartssamverkan mellan Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och kommunen.

  • Arbetslivsinriktade insatser är för unga vuxna med aktivitetsersättning som är inskrivna på arbetsförmedlingen i Förstärkta samarbetet eller i det arbetsmarknadspolitiska programmet "Särskilt introduktions- och uppföljningsstöd (SIUS) och som är i behov av ett stöd från en case manager för att få eller behålla ett arbete. Bedömningen görs av handläggare inom Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan i dialog med berörd person.

  • Case managerns roll är att verka för att berörd person får de behov och förutsättningar uppfyllda som på sikt bidrar till förbättrade möjligheter att fi och behålla en anställning och som ligger utanför de arbetsuppgifter som handläggarna inom Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan normalt utför.

  • Arbetsförmedlingen kommer alltid vara "huvudman" mr det aktuella ärendet fastän att en case manager är inne och jobbar i ärendet.

 

Förslag till utökning av målgruppen för projekt Casemanagement 2.0

2019-01-07

Bakgrund

Syfte med projektet är att skapa en arbetsmodell som genom samverkan mellan handläggare inom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och en Case manager inom kommunen, erbjuder ett mer omfattande stöd till de personer med aktivitetsersättning som är i behov av detta för att få eller behålla ett arbete alternativt påbörja studier. En stor skillnad mellan förstärka samarbetet (FS), supported employment (SE) och Case management (CM) är att inom såväl (FS) som (SE) är huvudinriktningen alltid arbetsrehabilitering och utifrån Case management (CM) är det deltagarens hela livssituation. Det är inte alls ovanligt att det är faktorer som inte är direkt arbetsrelaterade som gör att deltagaren inte får eller kan behålla en anställning.

Målsättningen är att kunna stödja fler personer med aktivitetsersättning som är aktuella hos Arbetsförmedlingen till arbete eller studier.

Projektets ursprungliga målgrupp

  • Unga vuxna med aktivitetsersättning (19 - 29 år) bosatta i Åstorps- eller Bjuvs kommuner.

En förutsättning är att man är inskriven på arbetsförmedlingen och bedöms kunna tillgodogöra sig arbetslivsinriktad rehabilitering samt vill ha ett extra stöd för att få eller behålla ett arbete alternativt påbörja studier.

Dagsläget

Projektet startade upp 180901 och det visar sig att Arbetsförmedlingen har svårt att hitta tillräckligt med deltagare till projektet enligt tidigare bestämd målgrupp och med anledning av detta föreslås en utökning av målgruppen till projektet men med en tydlig prioriteringsordning.

Förlag till utökning av målgruppen för projekt Casemanagement 2.0 Grundförutsättningarna är att man är inskriven på arbetsförmedlingen, bosatt i Åstorps- eller Bjuvs kommun och bedöms kunna tillgodogöra sig arbetslivsinriktad rehabilitering samt är i behov av ett extra stöd av en Case manager för att få eller behålla ett arbete alternativt påbörja studier.

Prioritering enligt nedan:

  • Prioritet 1: Unga vuxna med aktivitetsersättning (19 - 29 år).
  • Prioritet 2: Alla åldersgrupper av arbetssökande som har kontakt med handläggare på Arbetsförmedlingen inom det förstärkta samarbetet eller särskilt introduktions- och uppföljningsstöd (STUS).
  • Prioritet 3: Alla åldersgrupper av arbetssökande som har en dokumenterad funktionsnedsättning.

Vid kö till projektet prioriteras deltagare enligt prioriteringsordningen och inte enligt när man blivit anmäld till projektet.