Logotyp Finsam Söderåsen

Proiekt CM - steget

2022-03-02

Bakgrund

Behovet av ett nytt projekt har diskuterats i Söderåsens samordningsförbunds utvecklings-grupp där flera parter har lörespråkat ett projekt med Inriktning förrehabiliterande insatser där personer som är i behov av samordnade rehabiliteringsinsatser kan få hjälp och stöd av en Case manager.

Projektidén

Projektidén är en förrehabiliterande insats som lägger fokus i första hand på målgruppen som linns inom ekonomiskt bistånd i såväl Bjuvs- som Åstorps kommun och som är i behov av samordnade rehabiliteringsinsatser och i den processen skulle vara hjälpta av ett stöd från en Case manager Detta extra stöd i form av en Case manager kan bland annat gälla kontaktytor mot vårdgivare, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan med målsättningen att deltagaren ska närma sig självlörsörjning eller någon av myndigheternas ansvarsområden.

Syfte

Syftet med projektet är att skapa en arbetsmodell genom samverkan mellan handläggare Inom ekonomiskt bistånd och en Case manager som medverkar till att fler personer ska närma sig hiälvförsörjning eller någon av myndigheternas ansvarsområden. Detta är ett sätt att erbjuda ett mer omfattande stöd för personer med ekonomiskt bistånd inom såväl Bjuvssom Åstorps kommun och som är i behov av samordnade rehabiliteringsinsatser.

Arbetsmodell

Case Management (CM) utvecklades i Amerika under 1970-talet och 1980-talet.

Projektets definition av CM ligger nära Socialstyrelsens personliga ombud och bör utföras av en person anställd inom kommunen. I projektet kommer Case managerns roll att specificeras mot inriktningen att verka för att individen får de behov och förutsättningar uppfyllda som på sikt bidrar till förbättrade möjligheter att få och behålla en anställning, börja studera eller närma sig någon av de andra myndigheternas ansvarsområden.

I arbetet med att skapa bättre förutsättningar fungerar Case managern som en samordnad länk för deltagaren i kontakter med berörda myndigheter (vårdgivare, kommunen, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan och så vidare)

Exempel på områden där Case managern kan hjälpa deltagaren är inom områdena hälsa, vård, behandling, hjälpmedel och fritid. Tillsammans gör deltagaren och Case managern en planering för hur deltagaren ska närma sig sina mål och för hur stödet från Case managern ska se ut.

Inom insatsen CM finns en uttalad ambition att samarbeta med andra professioner kring individens förutsättningar.

Det är en stor skillnad mellan den arbetslivsinriktade rehabiliteringen inom Arbetsförmedlingen där huvudinriktningen alltid är arbetsrehabilitering och Case management där det är deltagarens hela livssituation som är huvudinriktningen.

Målgrupp

I törsta hand personer som finns inom ekonomiskt bistånd i Bjuvs- och Åstorps kommun och som är i behov av samordnade rehabiliteringsinsatser och i den processen skulle vara hjälpta av ett stöd från en Case manager.

I andra hand personer som finns inom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan eller som har kontakt med vårdgivare inom Region Skåne och som är i beh0v av samordnade rehabiliteringsinsatser samt är bosatta i Bjuvs- eller Åstorps kommun.

Insatser i projektet

Insatserna ska vara individuellt anpassade och medverka till att personerna närmar sig arbetsmarknaden eller någon av parternas ansvarsområden. Insatserna medför samverkan mellan kommunerna, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, och vårdgivare inom Region Skåne.

  • Case managerns roll är att verka för att berörd person får de behov och förutsättningar uppfyllda som på sikt bidrar till förbättrade möjligheter att fil och behålla en anställning och som ligger utanför de arbetsuppgifter som handläggarna inom socialförvaltningen, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan normalt utför.
  • Remitterande part ska alltid vara en aktiv part i ärendet.
  • Case managerns arbete kommer alltid att utgå från den gemensamma handlingsplan som Case manager. berörd person och remitterande part kommit överens om.
  • I Case managerns arbete finns en uttalad ambition att samarbeta med andra kring individens förutsättningar.

Antal aktuella deltagare

Beräknat antal aktuella deltagare i projektet är totalt ca IO st bosatta i Bjuveller Åstorps kommun. Antalet deltagare kommer att fortlöpande utvärderas under projektet gång.

Resurspersoner i projektet

  • Case Manager, samordnare av projektet — ny resurs finansierad av samordningsförbundet motsvarande en 50 % samt en ledningsresurs 5%.
  • Handläggare och specialister hos samverkansparterna — befintliga resurser.

Tidplan

Preliminär uppstart av projektet april 2022.
Avslutning av projektet december 2023.

Budget

Beräknade kostnader i projektet (2022 års lönenivå) blir 27 000 kr /månad.

  • 50 % Case manager

23 500 kr / månad

  • 5 % Ledningsresurs

3 500 kr / månad

Summa

27 000 kr / månad

Uppföljning av projektet

Första uppföljning delårsuppföljningen 2022 och därefter kommande helårs- och delårsuppföljningar samt slutredovisning årsskiftet 2023/2024.

Huvudsakliga samverkansparter

Åstorps kommun, Bjuvs kommun, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och vårdgivare inom Region Skåne.

Styrgrupp

Målsättningen är att det i styrgruppen ska finnas en representant från respektive samverkanspart och att styrgruppen ska mötas ca två till tre ggr/år.

Implementering

Målsättningen är att hela eller delar av arbetsmetoden ska gå att implementera i ordinarie verksamheter.

Ansvarar för projektet och samtidigt huvudman

Arbetsmarknadsenheten i Åstorps kommun kommer att ansvara för projektet och kommer samtidigt att vara huvudman.